Osta New Balance asusteet katumuotiin verkosta
New Balance – Lenkkareiden edelläkävijä jo vuodesta 1906
New Balance aloitti tarinansa monen muun kilpakumppaninsa kanssa alun perin ajalle uskollisesti pitemmällä nimellä. New Balance Arch Support Companyn perustettiin Bostonissa William J. Rileyn toimesta. Täysin tarkkaa alkuperäistä tarinaa tuolloisen New Balance Arch Support Companyn perustamiseen on ollut vaikea vahvistaa, mutta vahvan huhun mukaan Riley inspiroitui ensimmäisiin kenkämalleihinsa kanojen kävelystä. Tarina kertoo, että Riley oli kiinnostunut kuinka kanat tasapainottelivat täydellisesti niin kolmi-osaisella jalalla, joka johti kolmisäkeisen holvikaarituen luomiseen.
1960-luvulle päästessä New Balance oli muodostunut lukuisten urheilijoiden suosikkibrändiksi heidän erinomaisen holvikaarituen vuoksi. Useat urheilijat lähestyivät brändiä heille henkilökohtaisesti suunniteltujen ja muotoiltujen lenkkareiden toivossa. Suuri urheilijoiden kysyntä tuotteiden perään antoi vihdoin kipinän New Balancen ensimmäiselle viralliselle kenkämallille, the Tracksterille, joka julkaistiin vuonna 1961. New Balancen the Trackster adoptoitiin heti urheilu- ja koulutusmaailmaan, jossa kenkä aloitti kulovalkean lailla leviten keräämään suosiota, alkaen Bostonista, Massachusettsista ja kattaen lopulta suurilta osin Yhdysvaltoja.
The Trackster miellettiin loistavaksi kengäksi, erinomainen design ja mukavuus. Ongelmaksi koitui vain se että tästä tiedettiin suurimmaksi osin vain urheilu- ja koulupiireissä. Brändinä New Balance ei ollut vielä breikannut kansainväliseen lenkkarimarkkinaan, jota tuolloin mm. Adidas ja Nike dominoivat. Jotain kuitenkin tapahtui vuonna 1972 Bostonin maratonin aikaan, yhtiön nykyinen puheenjohtaja, Jim Davis, osti yrityksen ja lähti ohjaamaan sitä kohti uusia markkinavesiä.
’72 Bostonin maratonin jälkeen uudistunut New Balance
Yhdysvalloissa jylläsi 1970-luvulla valtava juoksubuumi. Nykyiseen maailmanmenoon, jossa buumeja ja haasteita tulee sosiaaliseen mediaan harvasen päivä, verrattuna tämä voi tuntua tavanomaiselta asialta. Kuitenkin kyseessä on maailmantasolla yksi suurimpia urheiluun ohjaavia ilmiöitä tähän päivään asti. Tämä buumi oli myös New Balancelle ja Jim Davisin kaupoille erityisen hyvä ajankohta. Ennen Davisia yrityksen kengät miellettiin erittäin laadukkaiksi, muta niiltä puuttui bränditunnettuus. Asetelma oli edullinen Davisille, mikäli tuote on valmiiksi hyvä, se täytyy vain markkinoida oikein.
1970-luvulta aina 1980 luvulle kasvanut juoksubuumi tarjosi New Balancelle täydellisen ajankohdan ja alustan markkinoida lenkkareita. Mikäli kysyntää on paljon, on myös helpompi yrittää kiinnittää valtavirran huomio. Davis osasi tehdä lenkkareista kiinnostavat ja niin New Balance breikkasi valtavirtaan hyvin yksinkertaisella tekijällä. Tuotteiden nimillä. Kaikki brändit siihen saakka olivat nimenneet lenkkareitaan iskevillä, hyvin länsimaalaisilla nimillä: Superstar, Blazer, All Star ja lista vain jatkuu. New Balance rikkoi tämän renkaan ja rupesi käyttämään kengistään numeroyhdistelmiä. New Balance lenkkarin numero määrittää mihin käyttötarkoitukseen se oli sopiva, juoksuradalle vai ihan kasuaaliin katukävelyyn, lisäksi numerot paljastivat kuluttajille oliko kenkä suunniteltu tasapaino vai nopeus edellä. Tämä brändäys johti vuonna 1976 julkaistuun ikoniseen New Balance 320 lenkkarin julkaisuun. 320 määritti New Balancen brändiä pitkälti tähän päivään saakka, sen myötä nimittäin kaikki New Balancen lenkkarit on nimetty uniikin numeroyhdistelmän mukaan. Lisäksi 320 julkaistiin ensimmäisen kerran, nykyään jo ikonisen New Balancen ’N’-logon kanssa, joka koristaa lenkkarien sivuja. 320 rikkoi kaikki siihenastiset odotukset, se kasvatti räjähdysmäisesti New Balancen kansainvälistä kauppaa ja kansainvälisessä äänestyksessä se äänestettiin juoksulenkkareiden ykköseksi ”Runner’s World”-lehteen.
Ysäriltä 2020-luvun alkuun saakka käytännöllisin lenkkari
New Balance 320-lenkkarien julkaisun jälkeen brändi lähti toteuttamaan laajaa valikoimaa tuotteita, joka tavoitti tavoitteelliset urheilijat ja samaan aikaan populäärikulttuurista kiinnostuneet, muotitietoiset kuluttajat. Tämä jatkui läpi vuosikymmenten ja uusia rajoja rikottiin jälleen vuonna 2001, jolloin New Balance 991-sneaker julkaistiin. Kenkä on julkaisunsa jälkeen tavoittanut ikonin statuksen, koska edesmennyt Steve Jobs käytti kyseistä mallia useiden vuosien ajan kaikissa julkisissa puhujatilaisuuksissa.
Brändi on kuitenkin pysynyt juurilleen uskollisena, yrityksen pääkonttori sijaitsee edelleen Bostonissa ja se toimii edelleen Jim Daviksen johdolla. Vuosien aikana se on kuitenkin osannut elää ajan hermolla ja toteuttaa esimerkiksi merkittäviä yhteistyömallistoja kansainvälisesti tunnistettavien muotibrändien, kuten Norse Projectsin, Stussyn ja United Arrowsin kanssa. Mallistot ovat olleet selkeä breikkaus myös muodin high end pooliin, josta New Balance on selkeästi ylpeä. Yksi ikonisimpia New Balancen kampanjoita puki brändin erittäin hyvin sanoiksi. ”New Balance is worn by supermodels in London and Dads in Ohio.”
Tyylikkäät asusteet New Balancelta
New Balance alkoi panostaa vaatteisiin erityisesti 1980-luvulla, jolloin brändi lähti kokeilemaan rohkeasti erityyppisiä ratkaisuja 320-lenkkarien suuren suosion turvin. Brändi julkaisi mitä erilaisempia paitoja, huppareita, juoksutakkeja, liivejä, housuja, verkkareita ja takkeja. Jopa New Balancen viittoja on voitu bongata urheilukenttien reunoilta.
New Balancen vaatteiden kaveriksi kannattaa ostaa asusteet kattavasta the Athlete’s footin asuste-valikoimasta. Brändille uskollisena suosittelemme tsekkaamaan myös New Balance asustevalikoiman ja New Balance lenkkarivalikoiman, niin saat viimeisteltyä asukokonaisuutesi.
Asusteiden osalta New Balance on erikoistunut päähineisiin, kuten pipoihin ja lippiksiin, sekä reppuihin. Meille the Athelete’s footilla on kattava valikoima näitä kaikkia!